Zobrazit předchozí téma :: Zobrazit následující téma |
Autor |
Zpráva |
Quiark

Založen: 29. 07. 2007 Příspěvky: 816 Bydliště: Chlívek 401
|
Zaslal: 12. květen 2009, 14:04:09 Předmět: |
|
|
Tak mě napadlo, že spousta mladých potenciálních vývojářů opravdu vidí jen ty AAA hry typu Crysis 2 a spol. a buď má rozum a řekne si, že tohle nikdy nemůže sám udělat, nebo ho nemá a pak zakládá tým, webové stránky, dělá logo týmu, vymýšlí jméno hry a pak to zabalí, když zjistí, že nikdo z jeho 40členného týmu nějak nic moc nedělá.
Možná, že kdyby takové ty malé, pěkné originální indie hry byly víc na očích, dalo by se víc lidí inspirovat a tvorba by se zase rozbujela. _________________ Mám strach |
|
Návrat nahoru |
|
 |
Mem

Založen: 28. 07. 2007 Příspěvky: 1959 Bydliště: Olomouc
|
Zaslal: 12. květen 2009, 14:19:18 Předmět: |
|
|
Tak s tím začínáním od nuly je asi nejvyšší čas, aby tady (počtvrté?) klekl hosting Imho tohle shodilo úroveň hodně, když si člověk vzpomene na ty desítky projektů a návodů co byly ve starých fórech... _________________
 |
|
Návrat nahoru |
|
 |
OGI

Založen: 30. 07. 2007 Příspěvky: 323
|
Zaslal: 12. květen 2009, 16:36:30 Předmět: |
|
|
PanVetvicka: sice jsem se do tohodle nechtel plest, MEM je jiny ale tvoje povysenecke a chvastacske kecy si kolikrat primo rikaji oto ti dat sezrat to co tu meles, proste a jednoduse slovy klasika http://www.youtube.com/watch?v=6pmNeGSTCUg _________________ ******************************************
Don't just create another game, try to tell a story. |
|
Návrat nahoru |
|
 |
Ladis

Založen: 18. 09. 2007 Příspěvky: 1537 Bydliště: u Prahy
|
Zaslal: 12. květen 2009, 20:54:57 Předmět: |
|
|
PanVetvicka napsal: |
Zkoušel jsem přes tohle fórum sehnat někoho, kdo by pro mě kreslil grafiku. Inzerát jsem dal včera a čekal jsem, že se dneska budu probírat nabídkama. No ale prd Z jinejch serverů mám trošku jiné zkušenosti.  |
Ty emotikony muzes vynechat a pro priste se zamysli nad slozenim navstevniku daneho fora/webu, kam davas inzerat. Tady bych spis hledal programatory, game- a level-designery a na forech venujicich se grafice zas ty grafiky.
Muj osobni dojem je tento. Kdyz nekdo da dotaz tady na foru prip. na IRC (uprednostnujte ale forum, at odpoved muzou najit i ti potom), tak si myslim, ze lidi z komunity jsou mu schopni dat velmi zkusenou odpoved, ktera casto hodne pomuze. Bohuzel diky temto zkusenostem ziskanym v prubehu mnoha let jsme ale take schopni rychle rozpoznat a odsoudit projekty, ktere jejich tvurci ani nemysli vazne - nic z nich realne neudelaji a po par zpravach o vyjimecnosti jejich projektu je stejne zabali. A ta 12-13leta decka se pak citi ukrivdene, a v tom duchu se pak mezi nimi nese predstava o C-H. _________________ Award-winning game developer |
|
Návrat nahoru |
|
 |
Fila
Založen: 31. 07. 2007 Příspěvky: 853
|
Zaslal: 12. květen 2009, 20:57:30 Předmět: |
|
|
Podle me je tu nekolik problemu:
- z CH se stala pomerne velka drbarna -- na foru se resi tuny kokotin, na IRC pomalu prestali chodit vyvojari (tedy lide, kteri chteji delat hry a obcas poradit, ne kecat o kokotinach)... tady bych si neodpustil vytku vuci iniciatorovi teto debaty -- kdyz jsem prosazoval odsunuti popelnice, nechtel akceptovat ani to, aby byla dole pod vyvojarskymi tematy, aby se nemuselo scrolovat... nezavazny pokec je sice pekna vec, jenze v momente, kdy forum/IRC ovladnou lide, kteri se o vyvoji nechteji bavit, tak to poctive vyvojare co neco delaji tak akorad odradi... secteno a podtrzeno jsme bohuzel dopustili, aby na CH prevladli lide, jejichz primarni motivaci je spolecenske vyziti a ne delani her
- za posledni roky prakticky cele vedeni CH prestalo delat hry a zapadlo do jinych oblasti... to je pomerne pochopitelne, lide migruji mezi obory, problem je v tom, ze nenastoupila zadna "mlada generace", ktera by se pohybovala v oboru... s tim je take spojena motivace -- dokazali jsme nekolikrat z pocitu zodpovednosti vuci minulym rocnikum udelat GDS, ale chtelo by to mnohem vice
- pady fora tomu taky prilis nepomohly
- myslim si, ze je i kus pravdy na tom, ze je pro mladsi lidi vyvoj her mene atraktivni... vedle nemoznosti udelat v malem tymu po skole AAA hru vidim problem take v Internetu a explozi prilezitosti, co vsechno muze clovek kodit... kdyz jsem zacinal s programovanim, prakticky jsem na pocitaci nemel jine aplikace, nez hry (co se taky dalo delat s offline 8bitem?), takze jsme logicky zacal programovat prave hry... na to, ze bych nekomu bastlil stranky nebo se nechal najmout na neco jineho jsem ani nepomyslel, hry byly jediny SW, ktery se mezi kamosema distribuoval, ja chtel programovat, tak jsem programoval je... dnes se clovek nauci zaklady php a html a je hned "pan programator", ktery si tim muze snadno nekde vydelavat
Ted je otazka, jak z toho ven... Podle me je jedine mozne reseni pomerne radikalni -- novi lide plni energie + vymasteni for tak, aby se tu resili hlavne hry, coz povede bud k ozdrave CH, nebo k jejich konci, protoze se zjisti, ze popelnice je uz to jedine, co tu lidi jeste drzi (pak na tom ale nebudeme o nic hur nez ted, pokud jsou tu lide jen kvuli IRC/popelnici, tak uz ted delame zbytecnou praci) |
|
Návrat nahoru |
|
 |
Fila
Založen: 31. 07. 2007 Příspěvky: 853
|
Zaslal: 12. květen 2009, 21:04:38 Předmět: |
|
|
Jeste k tematu urciteho "elitarstvi" lidi na CH. V tom naopak problem nevidim. Podle me je zcela spravne, kdyz se separuji komunity lidi, kteri zacinaji a kteri uz toho vic umi (byt nemusi byt pochopitelne separovani mezi 2 weby, staci, aby to rozumne zajistoval jeden), jen malo pokrocilych stoji o prochazeni debat o programovani, kde je 90 % dotazu zacatecnickych (= pro pokrocileho nezajimavych), totez plati o projektech atp., to jedine zazene vsechny, co nemaji cas dokola zodpovidat zacatecnikum stejne dotazy, ktere jim muze zodpovedet i mene zkuseny vyvojar. Logickym dusledkem je pak to, ze pokrocile forum bude zit mnohem mene, nez to zacatecnicke (tj. nebude v nem tolik projektu, nebude v nem tolik dotazu...). |
|
Návrat nahoru |
|
 |
Hunter

Založen: 28. 07. 2007 Příspěvky: 544
|
Zaslal: 12. květen 2009, 21:04:57 Předmět: |
|
|
Mně přichází do hlavy spousta různých nesouvislých myšlenek, tak to bude trošku puzzlovitý, ale vy to určitě zvládnete.
1.) problém - celá společnost. To je ta nejjednodušší věc na obvinění, ale tady je to jasný. Podívejte se, jakou podporu má třeba nezávislý film ... finance (granty), školy, festivaly, zájem veřejnosti. Jakou podporu mají nezávislé hry? Nula, nic. Dnes už nelze argumentovat dostupností nebo složitostí nebo cokoliv ... nezávislá hra jde vyrobit na podprůměrným PC, nezávislý film lze nahrát na mobilní telefon, forma tomu bude odpovídat, ale obsah může být pořád dost silný.
2.) interní problém - ke hře je potřeba spousta lidí (pominu ty, kdo to zvládnou sami). Někdo to musí vymyslet, někdo naprogramovat, někdo udělat grafiku. Tito lidé spolu ve skutečnosti vůbec nijak nespolupracují, i když logika říká, že by měli. Programátor si myslí, že to může úplně nejlíp vymyslet (a přitom všichni víme, že fanatzie programátorů je veškerá žádná), grafik si taky myslí, že by to měl vymyslet úplně nejlíp, ten kdo vymyslel princip zase nejlíp ví, jak by to mělo vypadat (což neustále vytýká grafikovi) a pak je tu vždy nejmíň jedna tajemná osoba, která nedělá nic, nerozumí ničemu, ale zato si myslí, že to celý řídí.
Mně by se třeba líbilo, kdo tu byla nějaká sekce, kde by lidé psali své nápady na hry, dejme tomu jako anotace k design documentům, na které by prostě neměli prostředky pro realizaci (programátora, tým) a jiní by si je mohli vybírat ke zpracování. Problém je v tom, že málokterý programátor nebo celý tým by se snížil k takové "potupě", aby zpracoval nápad někoho jiného, přitom zpracovávat nápady Blizzardu nebo ID není překvapivě blbé nikomu.
3.) Je pravda, že AAA hry jsou proti době před 10 lety na míle daleko, ale nezávislá scéna se posunula jen o metry. Kdysi šlo udělat hru, která se grafikou, hratelností a efektama blížila AAA hře, dnes to skoro nejde. Ale cesta tu je, jdou dělat hry pro menší zařízení (telefony - Java, smartphony, zvlášť iPhone), kde se jde pořád vyřádit, dotáhnout se na špičku a využít ty úžasný věci, který za poslední roky přišly (kvalitnější foťáky, GPS, akcelerometry), akorát se to nikomu nechce dělat, protože hra co neběží na x86 CPU prostě není hra. Zajímavé je, že přestože nezávislý film už dávno pochopil, že nemůže jít proti Holly(nebo Bolly)woodským trhákům, tak nezávislým hrám to stále nedošlo a pořád se tu plodí samé MNORPG, FPS a RTS s bláhovou představou, že udělám něco jako WOW, ale lepší, Crysis, ale lepší nebo StarCraft 2, ale lepší.
Samozřejmě by bylo možné využít i nových možností PC, dají se vycucnout data ze sociálních sítí (třeba z Last.fm to asi nejde těžce, když na tom jede spousta aplikací) a vždyť by přeci bylo krásný mít akční hru ovládánou dancepadem, ne?
4.) Bolí mě ruka, dál něco napíšu někdy jindy. |
|
Návrat nahoru |
|
 |
OndraSej

Založen: 28. 07. 2007 Příspěvky: 767 Bydliště: Brandýs nad Labem
|
Zaslal: 12. květen 2009, 21:34:41 Předmět: |
|
|
Fila> Elitni sekci "Power Users" už jsme tu měli a za úspěch bych ji neoznačil. Teda pokud prázdná sekce neznamená úspěch.
Ladis> U některých projektů je sice evidentní, že je autoři nikdy nedokončí, na druhou stranu to není důvod, proč do nich kopat až do bezvědomí. Stačí počkat, oni se v tom umlátí sami. _________________ http://trionteam.net |
|
Návrat nahoru |
|
 |
Quiark

Založen: 29. 07. 2007 Příspěvky: 816 Bydliště: Chlívek 401
|
Zaslal: 12. květen 2009, 21:48:08 Předmět: |
|
|
OndraSej napsal: |
Ladis> U některých projektů je sice evidentní, že je autoři nikdy nedokončí, na druhou stranu to není důvod, proč do nich kopat až do bezvědomí. Stačí počkat, oni se v tom umlátí sami. |
Po dosavadních zkušenostech asi nelze spoléhat na to, že zdejší osazenstvo se podle toho bude chovat. Musí včas, rychle a účinně zasáhnout moderátorská jednotka
Ad Hunter 1:
Hry ještě pořád čekají na legitimizaci ve společnosti. Na gamasutře je o tom článek. Mělo by k tomu dojít během této generace, až bude mezi dospělými většina hráčů.
Ad Hunter 2:
Je spousta her, které jsou moc pěkné jak po grafické, programové i designové složce a všechny dělal jeden člověk. Hm, no, ale to bude asi spíš extra výkon, než průměr. _________________ Mám strach |
|
Návrat nahoru |
|
 |
Fila
Založen: 31. 07. 2007 Příspěvky: 853
|
Zaslal: 12. květen 2009, 21:50:23 Předmět: |
|
|
Vsak ja to nemyslel tak, ze ma byt v ramci CH elitni sekce, ale ze je v poradku, ze se na jednom miste separuji lide pokrocilejsi (ve smyslu ze umi 3D, C++ atp.) a na jinem zacinajici (GM). |
|
Návrat nahoru |
|
 |
Marek

Založen: 28. 07. 2007 Příspěvky: 1782 Bydliště: Velká Morava
|
Zaslal: 13. květen 2009, 04:17:03 Předmět: |
|
|
Přidávám sem, co se mi právě honí hlavou...
Jako hlavní chybu vidím, že se tu nezavedlo "no RTFM policy". Člověk, co napíše první příspěvek na fórum a dostane UTFG si příště rozmyslí, jestli má cenu sem vůbec něco psát. Ideálně by tazatel měl mít pocit, že návštěvníci fóra mají eminentní zájem na tom mu pomoct právě tady bez ohledu na kvalitu dotazu. Tohle je základní krok pro to, aby komunita rostla.
Taky se mi nelíbí, že se tu mazaly vlákna s mnoha stranami jen proto, že si to autor threadu přál. Nevhodně vedené vlákna, hádky a flamy patří do popelnice, ne do černé díry. (a vůbec, co to je za blbej nápad zakazovat flamy? zvyšuje to návštěvnost)
Taky tu padla zmínka o banech. Jelikož je dnes cokoliv dostupné odkudkoliv, nikoho nejde zabanovat natrvalo.
Advanced sekce byla kdysi super nápad, ale celé to pohřbila nutnost dostat povolení tam vůbec psát a taky bylo možné ho ztratit. Dokonalé elitářství. Na některých zahraničních fórech mám zkušenost, že když se objevil začátečnický dotaz v pokročilé sekci, čtenáři mu buď věnovali mnohem menší pozornost, nebo tazatel dostal odpověď předpokládající větší znalost, nebo to moderátor přesunul, pokud si toho zrovna všiml (jakože spíš ne).
Vývojáři by taky mohli prezentovat hru dřív, než něco mají. Stačilo by stručně rozebrat příběh, herní logiku, technologie. Zkušenější by mohli dát rady, jak projekt vůbec dokončit. Kdysi jsem se podílel na jedné free hře, ke konci vývoje jsem tu tvorbu fakt nenáviděl a dlouho poté jsem si tu hru nechtěl ani pustit, ani ji vidět. To k tomu prostě patří.
Bohužel můj zájem o dělání nezávislých her klesl někam na nulu. Stejně tak mě to na tohle fórum netáhne jako dřív. _________________ AMD Open Source Graphics Driver Developer |
|
Návrat nahoru |
|
 |
zapytchu

Založen: 08. 08. 2007 Příspěvky: 352 Bydliště: čechy i chacharov
|
Zaslal: 14. květen 2009, 18:34:03 Předmět: |
|
|
Ted promluvi velkej chytrak, tedy ja.
Budoucnost indie sceny je mi (bohuzel) zcela ukradena a abych rekl pravdu, nechapu lidi, co v dnesni dobe produkuji tzv. "FREE" hry pro PC. Pro iphone nebo telefony to chapu, to ma logiku (ze, Flashi).
Forum zamerene na delani mobilnich her tedy imo ma smysl, ale udrzovat pseudokomunitu "hernich" vyvojaru? Nebudme blahovi, to nema budoucnost. |
|
Návrat nahoru |
|
 |
quas4
Založen: 18. 10. 2007 Příspěvky: 199
|
Zaslal: 14. květen 2009, 18:38:58 Předmět: |
|
|
zapytchu napsal: |
nechapu lidi, co v dnesni dobe produkuji tzv. "FREE" hry pro PC |
treba protoze je to bavi? |
|
Návrat nahoru |
|
 |
Mnemonic

Založen: 28. 07. 2007 Příspěvky: 93
|
Zaslal: 15. květen 2009, 07:47:17 Předmět: |
|
|
zapytchu napsal: |
Budoucnost indie sceny je mi (bohuzel) zcela ukradena a abych rekl pravdu, nechapu lidi, co v dnesni dobe produkuji tzv. "FREE" hry pro PC. Pro iphone nebo telefony to chapu, to ma logiku (ze, Flashi).
Forum zamerene na delani mobilnich her tedy imo ma smysl, ale udrzovat pseudokomunitu "hernich" vyvojaru? Nebudme blahovi, to nema budoucnost. |
Proc nutne jen free? Vsiml sis, jak neuveritelne roste trh s indie/casual hrami? I tady na foru je docela hodne lidi, kteri se v tomto segmentu pohybuji. Ale asi jich holt neni dost na to, aby udrzeli zivou "odbornou" diskusi (ztraty databaze a domeny CH tomu jiste taky neprospely).
Jinak rozdelovat vyvoj her na free/nefree, mobilni/nemobilni je podle me znamka tvoji naproste ignorance. Odhadem tak 80% vyvoje probiha stejne, at delas freeware nebo komerci, at delas pro PC nebo pro iPhone. |
|
Návrat nahoru |
|
 |
Augi

Založen: 28. 07. 2007 Příspěvky: 782 Bydliště: Čerčany
|
Zaslal: 15. květen 2009, 08:16:09 Předmět: |
|
|
Souhlas s Mnemonicem. Snad bych jen dodal, že odborná diskuze zde moc neprobíhá dost možná proto, že všichni všechno vědí nebo si to dokáží vygooglit. Místo pro odbornou debatu vidím, když se objeví něco nového - ať už technologie nebo projekt, tedy něco, o čem zatím bylo napsáno nic nebo málo. Dále pak dotazy lidí, kteří začínají s nějakou technologií a potřebují nasměrovat nebo přechroustat jinde dostupné informace. |
|
Návrat nahoru |
|
 |
|