.[ ČeskéHry.cz ].
OpenGL patenty

 
odeslat nové téma   Odpovědět na téma    Obsah fóra České-Hry.cz -> 3D API / 3D Enginy
Zobrazit předchozí téma :: Zobrazit následující téma  
Autor Zpráva
frca



Založen: 28. 07. 2007
Příspěvky: 1558

PříspěvekZaslal: 26. únor 2013, 11:02:25    Předmět: OpenGL patenty Odpovědět s citátem

Co přesně znamená toto?
https://www.khronos.org/files/ip-disclosures/opengl/
Já vím, že pro mě asi nic, ale přesto, wtf?
_________________
www.FRANTICWARE.com
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Zobrazit autorovi WWW stránky
pcmaster



Založen: 28. 07. 2007
Příspěvky: 1824

PříspěvekZaslal: 26. únor 2013, 11:28:48    Předmět: Odpovědět s citátem

No, ako na to tak pozeram, tak v tych listoch mile firmy pisu nieco v zmysle: "Mame patent, nedame vam ho a jebeme na cele OpenGL a Khronos".
Tak to uz chodi Very Happy Sad

Ale napriklad v ../opengles Ericsson AB naopak dava prava... Vyzera to tak, ze americke firmy su svine a len europska je mila Smile

Ako si sa k tomuto dostal?
_________________
Off-topic flame-war addict since the very beginning. Registered since Oct. 2003!
Interproductum fimi omne est.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
manutara



Založen: 02. 01. 2012
Příspěvky: 81
Bydliště: Kosice SVK

PříspěvekZaslal: 26. únor 2013, 11:53:09    Předmět: patenty patenty, software-ove patenty Odpovědět s citátem

zdravim,

heh, zaujimave, hmm, prinajhorsom prepiseme cele opengl na slovensku,
u nas nieje mozne chranit ``pocitacovy program'' patentom LOL

ale ako pise pcmaster, tak uz to chodi...

zatim...
_________________
hadam to OpenGL este par rokov prezije
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Marek



Založen: 28. 07. 2007
Příspěvky: 1782
Bydliště: Velká Morava

PříspěvekZaslal: 26. únor 2013, 11:54:37    Předmět: Odpovědět s citátem

To znamená, že pokud někdo chce implementovat plnohodnotné OpenGL, musí si ty patenty buď licencovat, nebo musí prokázat, že je nevyužívá.

U open source (Mesa) driverů tohleto řešíme poměrně často. Situace je aktuálně taková, že open source drivery defaultně mají vypnuté S3TC (EXT_texture_compression_s3tc) a float textury (ARB_texture_float). To druhé nám brání v implementaci OpenGL 3.0, tedy když se open source driver zkompiluje s defaultním nastavením, může reportovat pouze OpenGL 2.1 bez float textur.

To je defaultní nastavení, samozřejmě dáváme distribucím možnost si ty funkce zapnout, pokud se s těma patentama nějak vypořádají sami. Ubuntu má myslím defaultně zapnuté float textury, takže open source drivery mohou reportovat OpenGL 3.0 i vyšší verze. U S3TC si teď nejsem jistý, ale to je naštěstí jen volitelná extenze.
_________________
AMD Open Source Graphics Driver Developer
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Marek



Založen: 28. 07. 2007
Příspěvky: 1782
Bydliště: Velká Morava

PříspěvekZaslal: 26. únor 2013, 12:10:20    Předmět: Re: patenty patenty, software-ove patenty Odpovědět s citátem

manutara napsal:
heh, zaujimave, hmm, prinajhorsom prepiseme cele opengl na slovensku,
u nas nieje mozne chranit ``pocitacovy program'' patentom LOL


Takže na slovensku přepíšete celé ATI a NVIDIA drivery? Hodně štěstí. OpenGL totiž není knihovna, ale jen samotný text specifikace. Drivery si tu specifikaci pak implementují po svém.

Další problém je, že u soudu tvůj argument nemusí obstát ani v SK. Samotný program ani v US nemusí porušovat žadný patent (např. patent o float texturách se údajně vztahuje jen na hardwarové implementace, but IANAL). Avšak pokud se někdo rozhodne např. dodávat počítač s předinstalovaným Linuxem, kde je driver s podporou float textur, u soudu se bere v úvahu celá kombinace softwaru i hardwaru a pak už se jedná o využívání patentu.
_________________
AMD Open Source Graphics Driver Developer
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
frca



Založen: 28. 07. 2007
Příspěvky: 1558

PříspěvekZaslal: 26. únor 2013, 12:20:25    Předmět: Odpovědět s citátem

A nešlo by se nějak složit na tu licenci? Jednou pro vždy umožnit do MESY implementovat tyto věci bez omezení?
_________________
www.FRANTICWARE.com
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Zobrazit autorovi WWW stránky
Marek



Založen: 28. 07. 2007
Příspěvky: 1782
Bydliště: Velká Morava

PříspěvekZaslal: 26. únor 2013, 12:55:41    Předmět: Odpovědět s citátem

Nešlo. Kdyby to bylo tak jednoduché, tak bychom to už dávno udělali.

Mesa je open source a vydává pouze zdrojový kód, nikoliv binárky, což věci dost komplikuje. Jakákoliv firma využívající Mesu (tedy i každá distribuce) si musí patenty licencovat zvlášť. Některé patenty se dokonce licencují jen pro určitou kombinaci hardware-OS-driver, např. S3TC patent se tak údajně licencuje a pro jinou kombinaci je potřeba koupit další licenci.

My můžeme jen čekat, až někdo kvůli porušení patentu skončí před soudem a vyvolá požadavek na zrušení patentu, který uspěje.
_________________
AMD Open Source Graphics Driver Developer
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
manutara



Založen: 02. 01. 2012
Příspěvky: 81
Bydliště: Kosice SVK

PříspěvekZaslal: 26. únor 2013, 13:36:57    Předmět: pantentovie Odpovědět s citátem

citace:
Hodně štěstí. OpenGL totiž není knihovna, ale jen samotný text specifikace. Drivery si tu specifikaci pak implementují po svém.

to bolo myslene skor zo srandy, ze to prepiseme na slovensku Wink

citace:
My můžeme jen čekat, až někdo kvůli porušení patentu skončí před soudem a vyvolá požadavek na zrušení patentu, který uspěje.
existuje nejaky precendes??
_________________
hadam to OpenGL este par rokov prezije
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
frca



Založen: 28. 07. 2007
Příspěvky: 1558

PříspěvekZaslal: 26. únor 2013, 14:16:49    Předmět: Odpovědět s citátem

Marek: Tak to je dosť akože napiču. A když k tomu připočítám fakt, že ty patenty expirují ode dneška snad za 40 let, tak se mi chce brečet.
_________________
www.FRANTICWARE.com
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Zobrazit autorovi WWW stránky
Marek



Založen: 28. 07. 2007
Příspěvky: 1782
Bydliště: Velká Morava

PříspěvekZaslal: 26. únor 2013, 14:18:44    Předmět: Re: pantentovie Odpovědět s citátem

manutara napsal:
citace:
My můžeme jen čekat, až někdo kvůli porušení patentu skončí před soudem a vyvolá požadavek na zrušení patentu, který uspěje.
existuje nejaky precendes??

Já jen vím, že soud v USA může rozhodnout, že je patent neplatný.
_________________
AMD Open Source Graphics Driver Developer
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
nou



Založen: 28. 07. 2007
Příspěvky: 1047

PříspěvekZaslal: 26. únor 2013, 14:23:13    Předmět: Odpovědět s citátem

patenty su dnes zneuzivane na vyberanie vypalneho. totiz problem je ze si vopred nemozete byt ani len trochu isty ci ten spor vyhrate. v USA totiz rozhoduje porota ktora sa nicomu nerozumie takze sa potom rozhoduje podla toho kto ma lepsieho pravnika.

samozrejme existuju pripady kedy sud zrusil patent ako neopodstatneny. ale to treba robit pre kazdy jeden patent zvlast. aj ten velky miliardovy spor apple vs samsung po nejakej dobe sud zneplatnil dva z patentov ktore apple pouzil. ale to uz je jedno apple vypalne dostal. IIRC videl som studiu ktora tvrdila ze patenty su pre firmy stratove. teda na sudoch a polatkoch zaplatia viac ako dostanu za licencie na ne. jedine komu to asi vyhovuje su pravnici.
_________________
Najjednoduchšie chyby sa najtažšie hľadajú.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
frca



Založen: 28. 07. 2007
Příspěvky: 1558

PříspěvekZaslal: 26. únor 2013, 14:55:53    Předmět: Odpovědět s citátem

A nedá se napadnout patent sám o sobě? Ten floatový je totiž tak absurdní, že by to za pokus stálo. Na ten soud bychom se mohli složit.
_________________
www.FRANTICWARE.com
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Zobrazit autorovi WWW stránky
Zobrazit příspěvky z předchozích:   
odeslat nové téma   Odpovědět na téma    Obsah fóra České-Hry.cz -> 3D API / 3D Enginy Časy uváděny v GMT + 1 hodina
Strana 1 z 1

 
Přejdi na:  
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra
Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete hlasovat v tomto fóru


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group


Vzhled udelal powermac
Styl "vykraden" z phpBB stylu MonkiDream - upraveno by rezna