Zobrazit předchozí téma :: Zobrazit následující téma |
Autor |
Zpráva |
Radis
Založen: 29. 03. 2014 Příspěvky: 235
|
Zaslal: 14. duben 2016, 09:22:37 Předmět: Jai - programovaci jazyk pro hry |
|
|
Jai je nove vznikajici programovaci jazyk pro vyvoj her. Jeho autorem je Jonathan Blow (znamy hlavne jako autor hry Braid).
Jai sice zatim nema verejny compiler, takze si ho nemuzete vyzkouset. Ale stejne stoji za to si o tomhle jazyku neco zjistit, protoze ma spoustu hodne zajimavych features, ktere neuvidite v zadnem jinem jazyku.
Nejvetsi zdroj informaci o Jai je youtube kanalu Blowa:
https://www.youtube.com/user/jblow888
A tady je zakladni popis jazyka:
https://github.com/BSVino/JaiPrimer/blob/master/JaiPrimer.md |
|
Návrat nahoru |
|
|
goddard
Založen: 06. 11. 2007 Příspěvky: 175 Bydliště: Brno
|
Zaslal: 14. duben 2016, 09:42:47 Předmět: |
|
|
citace: |
Jai sice zatim nema verejny compiler, takze si ho nemuzete vyzkouset. |
Totally Blown off _________________ http://www.dredwerkz.cz |
|
Návrat nahoru |
|
|
rluks
Založen: 19. 09. 2013 Příspěvky: 27
|
|
Návrat nahoru |
|
|
pcmaster
Založen: 28. 07. 2007 Příspěvky: 1824
|
Zaslal: 18. duben 2016, 08:40:29 Předmět: |
|
|
Citim provokaciu k flame-waru? Kazdopadne sa divim, komu tieto furt nove a nove jazyky k comu su... _________________ Off-topic flame-war addict since the very beginning. Registered since Oct. 2003!
Interproductum fimi omne est. |
|
Návrat nahoru |
|
|
Radis
Založen: 29. 03. 2014 Příspěvky: 235
|
Zaslal: 18. duben 2016, 09:16:56 Předmět: |
|
|
pcmaster: S takovym zpusobem uvazovani bychom porad programovali v assembleru...
Samozrejme, ze porad vznikaji nove jazyky a to proste z toho duvodu, ze stavajici jazyky maji spoustu problemu, ktere je potreba resit. Z posledni doby je uplne nadhernym prikladem Kotlin, ktery velice elegantne umoznuje programovat nad JVM bez vsech tech neprijemnosti, ktere s sebou nese Java. Pokud znas Javu a vyzkousis si Kotlin nebo si o nem aspon neco prectes, tak pochopis, proc ma opravdu vyznam, aby nove jazyky porad jeste vznikaly. |
|
Návrat nahoru |
|
|
Ladis
Založen: 18. 09. 2007 Příspěvky: 1536 Bydliště: u Prahy
|
Zaslal: 18. duben 2016, 13:27:42 Předmět: |
|
|
Nedávno jsem viděl na YT video to samé ale mluvené jazyky. Sjednocení všech výhod, zjednodušení bla bla, výsledek klasika N+1. Ale nejvíc kroutím očima, dycky když vidím "je potřeba řešit". Aspoň že ten Kotlík má vlastní IDE, protože udělaj jazyk bez pořádnýho doplňování je ta největší ztráta času. |
|
Návrat nahoru |
|
|
Radis
Založen: 29. 03. 2014 Příspěvky: 235
|
Zaslal: 18. duben 2016, 14:03:20 Předmět: |
|
|
Ach jo... Samozrejme ze neco "je potreba resit", jinak by ty jazyky nevznikaly a stavajici by se nevyvijely. Fakt musime debatovat o tom, proc je tohle odvetvi tak dynamicke, proc treba nejedeme porad na Jave 1.0 a C# 1.0 a proc ted tak hodne frci treba Go, Clojure nebo Rust? Delam uz roky mimo jine i na Java projektech (i kdyz to rozhodne neni muj oblibeny jazyk) s milionovou uzivatelskou zakladnou a muzu ti rict, ze za Kotlin bych pred par lety byl opravdu vdecny a usetril by mi tehdy spoustu casu a penez. Nove jazyky vetsinou resi naprosto prakticke problemy, nejsou to nejake akademicke pokusy odtrzene od reality. A muzou se poucit z chyb existujicich jazyku a delat veci lip.
Jinak Jai asi zadna velka budoucnost asi neceka, ale proste mi prijde zajimave, jakou ma Blow motivaci a jak to cele pojal, a prijde mi, ze herni programatory by tohle zajimat mohlo. |
|
Návrat nahoru |
|
|
TeaTime
Založen: 17. 06. 2011 Příspěvky: 264
|
Zaslal: 18. duben 2016, 17:18:38 Předmět: |
|
|
Spousta nových jazyků působí, že jejich autoři nevěnovali dostatek času studiu jiných programovacích jazyků. Prostě si řeknou, že nějaký jazyk, který znají má nějakou chybu a rozhodnou se udělat jazyk co to dělá líp. Málo času ale věnují zjštování toho, proč to ten jazyk vlastně tak má a jak to případně řeší jiné jazyky. Přijde mi, že třeba ty různé jazyky nad JVM mají problém v tom, že protože jsou konkurencí javy, tak jsou logicky krokem vpřed, ale protože jejich autoři většinou znají nejvíce právě javu a snaží se řešit problémy javy, tak se nepoučí u jiných jayků mimo jvm, jak se tyhle problémy řeší.
Konkrétně k Jai: líbí se mi, že se jedná o nový programovací jazyk, který je skutečně něčím originální. Naprostě většina nových programovacích jazyků jsou zcela dynamicky typované jazyky, co se snaží propojit plně funkcioinální přístup s oop a už to začíná být nuda. Jai asi moc neprorazí, ale mohlo by být zajímavé vyzkoušet ho aby člověk viděl, jak funguje to explicitní compile-time volání funkcí. Není to lisp, takže to logicky nepůjde použít pro nějaké metaprogramování, ale takhle expresivní compile-time předzpracování dat by mohla být zajímavá novinka. |
|
Návrat nahoru |
|
|
]semo[
Založen: 29. 07. 2007 Příspěvky: 1526 Bydliště: Telč
|
Zaslal: 19. duben 2016, 08:13:53 Předmět: |
|
|
Jo, mě se to taky celkem líblo. Třeba se to rozjede a jednou to někdo zaintegruje do Unreal Enginu, nebo (nedej Bože) do Unity :-).
Co se týče compile-time...znáte někdo C++? :-) Ne..to byl vtip :-) _________________ Kdo jede na tygru, nesmí sesednout.
---
http://www.inventurakrajiny.cz/sipka/
Aquadelic GT, Mafia II, simulátory |
|
Návrat nahoru |
|
|
Radis
Založen: 29. 03. 2014 Příspěvky: 235
|
Zaslal: 19. duben 2016, 09:03:00 Předmět: |
|
|
]semo[ Nechapu proc tolik ironie. Templaty a compile-time execution v Jai je krapet rozdil, ale to by sis to proste musel precist nebo se podivat na videa. |
|
Návrat nahoru |
|
|
]semo[
Založen: 29. 07. 2007 Příspěvky: 1526 Bydliště: Telč
|
Zaslal: 19. duben 2016, 09:12:04 Předmět: |
|
|
Ne, tolik ironie tam fakt nebylo. O Jai jsem si přečet a díky, žes to sem hodil. Jen jsem si povzdechl, že compile-time v C++ je celkem opomíjený prvek, který je ale přitom hodně mocný. Nějaký kód dneska taky můžeš nechat vyhodnotit v compile-time (constexpr). To nikdo mezi těma všema Javama nezmínil. Ale máš recht, že to je trochu něco jinýho, než compile-time excecution v Jai. _________________ Kdo jede na tygru, nesmí sesednout.
---
http://www.inventurakrajiny.cz/sipka/
Aquadelic GT, Mafia II, simulátory |
|
Návrat nahoru |
|
|
|