Zobrazit předchozí téma :: Zobrazit následující téma |
Vydávali by ste hru s distribútorom? |
Ano |
|
12% |
[ 1 ] |
Nie |
|
12% |
[ 1 ] |
Nie, zbytočné drahé a bez efektu |
|
75% |
[ 6 ] |
|
Celkem hlasů : 8 |
|
Autor |
Zpráva |
RS
Založen: 21. 02. 2012 Příspěvky: 551
|
Zaslal: 2. září 2016, 17:03:38 Předmět: Distribútor VS Vydanie hry na vlastnú päsť |
|
|
Zdravím všetkých. Zaujimali by ma názory a skúsenosti komunity ohľadom vydávania hier s pomocou distribútorov vs samovydavatelia. Aké su klady a zápory podľa Vás? Má to nejaký zmysel isť do toho s distribútorom?
Myslím tým aspoň trošku serióznejšieho distribútora, ktorý hru aspoň dáko potlačí.
Ide mi o to, že chceli by sme sa pustiť do väčšej a serióznejšej hry, ale ako sa ukázalo sami sa predať nevieme, vzhľadom na absenciu človeka čo sa v PR vyzná. (ignorácia zo strany medii, celkovo sa tažko pretlačiť do kľučových medii atď). Uvedomujem si, že hry na ktorých sa doteraz pracovalo (Tankzone Battle, Underground Keeper) neboli žiadne terno ale očividne sa hráčom páčili. A niektorí distribútori dokázali pretlačiť omnoho horšie hry od našich mám taky pocit.
Radi by sme sa venovali vývoju hier serióznejšie ale zatiaľ tie čísla nemáme nijak ružové a silne vývoj dotujeme. Máme proste oničom viditeľnosť na steame. Díky za každý názor. _________________
|
|
Návrat nahoru |
|
|
Ladis
Založen: 18. 09. 2007 Příspěvky: 1536 Bydliště: u Prahy
|
Zaslal: 2. září 2016, 20:54:03 Předmět: |
|
|
Neřeší se to dnes spíš zaplacením PR agentur? Na marketing tvé hry jsou určitě lepší než distributor, když je to jejich specializace. Spousta distributorů investuje svoje peníze do marketingu jen části "svých" her, podle vlastního uvážení jejich kvalit (a možné prodejnosti). Takže na tvou by zbylo nula nula nic (jen aby něco vykázali), ale vemou si % z (nevelkého) prodeje.
I když v prvé řadě bych se zaměřil na to, abyste udělali pořádnou hru. Když neprojde kritikou (např. zde), marketing by stejně byly jen další vyhozené peníze. Nezapomeň, že ten distributor nemůže lidi nutit, aby tvou hru koupili. Pokud by o jejích kvalitách lhal, tak by se mu to vrátilo (snížilo by mu to prodej i ostatních, daleko lepších, her).
S tou rentabilitou nejsi sám - podle statistik většina her nevydělá ani na nezaplacení svého vývoje. Jestli chceš hodně peněz a bez rizika, tak si najdi neherní IT job a hry dělej jako koníček
EDIT: Ono to na první pohled vypadá, že PR agentuře dáváte svoje peníze, kdežto distributorovi ne ("jen" procenta ze zisku). Ale ve skutečnosti ty peníze za marketing stejně někdo musí zaplatit, tak buď distributor uzná, že vaše hra je dobrá a veme si to z těch % se ziskem pro sebe (takže ve výsledku "zaplatíte" za PR víc) nebo rozhodne, že hra za to nestojí, tak dá jen minimum (ale stejně si veme ještě % ze zisku). U PR agentury aspoň přesně víte, kolik na marketing jde a za co přesně. |
|
Návrat nahoru |
|
|
pcmaster
Založen: 28. 07. 2007 Příspěvky: 1824
|
Zaslal: 6. září 2016, 09:10:23 Předmět: |
|
|
Ladis, tvoja narazka na "poradnou hru" tak trochu znie, ako keby si ani nepamatal, co za hry RS tu na fore prezentoval... _________________ Off-topic flame-war addict since the very beginning. Registered since Oct. 2003!
Interproductum fimi omne est. |
|
Návrat nahoru |
|
|
RS
Založen: 21. 02. 2012 Příspěvky: 551
|
Zaslal: 6. září 2016, 18:46:41 Předmět: |
|
|
Ďakujem za názory. Tak treba to brať tak, že tie hry som robil sám + nejaký ten betatest. Myslím, že sa vyslovene hanbiť za tie hry nemusím. Samozrejme mať team 10 ludi a vačší rozpočet, tak je tvorba samozrejme niekde inde _________________
|
|
Návrat nahoru |
|
|
Flash
Založen: 28. 07. 2007 Příspěvky: 1379 Bydliště: Nigga Land
|
Zaslal: 6. září 2016, 21:09:48 Předmět: Re: Distribútor VS Vydanie hry na vlastnú päsť |
|
|
RS napsal: |
A niektorí distribútori dokázali pretlačiť omnoho horšie hry od našich mám taky pocit. |
Tady by se hodilo uvést konkrétní příklad. Co za hru to bylo a kdo byl ten publisher. Následně není nic lehčího než toho publishera oslovit. Jistě budou mít na webu telefon a je to vyřešeno za pět minut.
Bohužel já mám pocit, že nic takového se neděje. Význam publisherů dost podstatně klesl a tím i jejich počet. Pořád tu jsou, ale doba už je prostě jinde. Získat pro svou hru publishera není nic lehkýho. A je otázka, jestli je to vůbec výhra.
To, že si můžeš hru self-publishovat je ta hlavní výhoda. Není to lehký, ale je to prostě na tobě. Navíc máš hned odezvu, jak vlastně dobrou hru děláš. Pokud bude dobrá, viditelnost se jí dostane.
Prostě furt je to podstatně lehčí než před 15, 20 lety, kdy sis nic self-publishnout nemoh.
Doporučuju se mrknout na tenhle trailer: https://www.youtube.com/watch?v=_D48PCFshHg
Tohle přesně měli WH v ruce před 4 letama, plus nějakej gameplay build, co tak nějak fungoval a rok jezdili po celým světě za publisherama a ani jednoho nesehnali. Tolik asi k tomu, jak to je dnes s publisherama.
O PR/Marketingových agenturách moc pěkně mluvil Jindra Rohlík z Napoleon Games na jednom z našich meetupů. Přednášku máme nahranou, snad bude i někdy online. Pak to sem linknu. Týkalo se to teda jeho poslední hry, která je mobilní, což je trochu něco jiného, ale věřím že se to dá aplikovat i na Steam hry. Ve zkratce, jsou 2 typy agentur:
- jedni co jdou na jistotu a mají za sebou výsledky a pokud nejsi zajetá velká značka, nemáš statisíce hráčů své hry v soft-launchy (u Steamu řekněme v early accessu), tak je nezajímáš
- druzí, kterých je většina, kteří za sebou žádné výsledky nemají, ale naslibují tí hory doly, hlavně když jim aspoň něco zaplatíš. Jejich PR/marketing spočívá v tom, že rozešlou tvou tiskovku na milion adres v jejich mailing listu, které všechny skončí v mailovém koši mnoha lidí. Čili úplně k ničemu.
Abych ale hodil něco konstruktivního, tak marketingová agentura co řeší hry a je tady z česka a docela výsledky má, jsou třeba AppAgent, pod vedením Petra Fodora: http://www.appagent.co/
Sice řeší primárně mobilní hry, ale možná by zvážili i něco na Steam. Každopádně budu k tobě upřímný, ty 2 hry co zatím máš by je asi úplně neoslovily.
Tohle je samozřejme mega obsáhlé téma a moh bych tady napsat strany a strany informací. Tolik času ale nemám. Takže tu mám jinou radu z úplně jiného soudku:
Z tvojeho prvního postu mám trochu pocit skepse a ztráty motivace. Jako plně to chápu, když člověk do něčeho věnuje plno energie a úsilí a víry, že to k něčemu bude a pak si tím nevydělá ani na přežití.
To co podle mě potřebuješ není ani publisher, ani marketingová agentura, ale vyrazit mezi lidi! A tím nemyslím mezi nějaký nahodný lidi do prvního baru samozřejmě Měl bys vyrazit mezi další vývojáře.
Jestli seš někde blízko Bratislavy, tak na Slovensku je super herní komunita. Amatérů i profíků (třeba z Pixel Federation), kteří se pravidelně potkávají a řeší vývoj. Mišo Ferko je i tu na fóru.
Jednak dostaneš skvělej feedback na to co děláš, druhak zjistíš, že prakticky každý řeší úplně ty stejný problémy jak ty. Takže je pravděpodobný, že už je někdo z nich třeba vyřešil a poradí ti, jak se líp zviditelnit.
Pokud to nemáš daleko ani do česka, tak v Praze a Brně je akcí plno a příležitostí potkat vývojáře hromada (V Praze my - České hry. V Brně třeba GameDevArea). |
|
Návrat nahoru |
|
|
JC
Založen: 06. 10. 2007 Příspěvky: 137
|
Zaslal: 6. září 2016, 23:34:57 Předmět: Re: Distribútor VS Vydanie hry na vlastnú päsť |
|
|
Flash napsal: |
Tohle přesně měli WH v ruce před 4 letama, plus nějakej gameplay build, co tak nějak fungoval a rok jezdili po celým světě za publisherama a ani jednoho nesehnali. Tolik asi k tomu, jak to je dnes s publisherama. |
Za ty 4 roky to udělalo 10 kotrmelců. Nebyli investoři, dneska být mohou a samozřejmě záleží na hře. Vávra tam šel s dost netradiční věcí a když nejsou peníze dobrodruzi se shánějí špatně. |
|
Návrat nahoru |
|
|
skiparktycoon
Založen: 15. 03. 2012 Příspěvky: 148
|
Zaslal: 7. září 2016, 19:20:16 Předmět: |
|
|
AHoj,
já můžu podat zkušenosti s oběma typy.
Moje první hra Ski Park Tycoon byla od začátku čistě self-publish. Je to 4 roky od dokončení a 2 roky na steamu a pořád z toho něco je (bavíme se o zisku 100-200 USD za měsíc) Marketing nebyl nikdy žádný.
Druhá hra The Adventures of Mr. Bobley vyšla loni nejprve bez publishera. Po 2 měsících nulových prodeju mě kontaktoval publisher (Black Shell Media). Nezbylo mi nic jiného, než to zkusit. Jejich politika byla dávat 80procent OFF co nejčastěji + dostat se do všech možných bundelů. Ze začátku to vynášelo zhruba stejně jak Tycoon, časem to ale zase spadlo na cca v desítkách dolarů/měsíc. To znamená, že zatímco mám tisíce "prodaných" her peníze nic moc. Nedávno sami navrhli skončit spolupráci.
Takže, podle mého názoru - u větší/lepší hry jednoznačně self publish a u menší/horší hry publisher pomůže dostat alespon něco.
V tvém případě u TankZone si myslím, že publisher by výrazně pomohl - protože multiplayer bez hráčů je na nic. Mrknul jsem na statistiky a máš tam avg. players pod 0.5 - tzn. že matchmaking se nekoná. |
|
Návrat nahoru |
|
|
Flash
Založen: 28. 07. 2007 Příspěvky: 1379 Bydliště: Nigga Land
|
|
Návrat nahoru |
|
|
RS
Založen: 21. 02. 2012 Příspěvky: 551
|
Zaslal: 8. září 2016, 17:34:57 Předmět: |
|
|
Ďakujem všetkým za reakcie! Mám minimálne o čom premýšlať ako celú tvorbu ešte viac skvalitniť a nie zabaliť Osobne si myslím , že mať kvalitnú a dobrú hru ktorá zaujme je asi základ. Možno ani PR agentúra nieje tak zlé riešenie. Ale asi máte pravdu proste v tom že základ je mať dobrú, kvalitnú hru. Otázne, nakoľko je to u maličkého vývojára vôbec možné.
Čo sa týka tankov: Niekedy je tam aj 8 hráčov ale vačšinou sa po pár striedaju a všetko zachraňujú celkom slušní boti, mnohí hráči defacto nikdy neprišli na to, že hrajú proti botom. A potom je tam aj singleplayer proti botom, ktorý nepotrebuje internet. _________________
|
|
Návrat nahoru |
|
|
|