.[ ČeskéHry.cz ].
BP - sifrovani
Jdi na stránku 1, 2  Další
 
odeslat nové téma   Odpovědět na téma    Obsah fóra České-Hry.cz -> Popelnice
Zobrazit předchozí téma :: Zobrazit následující téma  
Autor Zpráva
zapytchu



Založen: 08. 08. 2007
Příspěvky: 352
Bydliště: čechy i chacharov

PříspěvekZaslal: 26. prosinec 2007, 01:55:02    Předmět: Odpovědět s citátem

hmm... vypada to velice .. dobre Smile Na to, ze to je bakalarka... je to az moc slozity. Tohle sis mel nechat na inga;)
*THUMBS UP*

Mimochodem, tvuj podpis - to mne jen tak nevylekas, dokturku... neni to inspirovano z knihy od Kinga - Nespavost ?
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Fila



Založen: 31. 07. 2007
Příspěvky: 853

PříspěvekZaslal: 27. prosinec 2007, 13:38:04    Předmět: Odpovědět s citátem

Sifrovanim jsem se nikdy nezabyval, takze ti asi nic chytreho nenapisu, jen me napada -- je to jen cviceni, nebo jsi ten algoritmus navrhoval i z nejakym vyssim cilem?
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
sulthan



Založen: 24. 10. 2007
Příspěvky: 104

PříspěvekZaslal: 28. prosinec 2007, 20:23:54    Předmět: Odpovědět s citátem

Tak uvazuju nad tim a napada me hned nekolik velkych slabin, pokud by to bylo pouzito pro kodovani textu:

1) kodovani po blocich
Pokud to chapu spravne, tak kazdych 8znaku je zakodovano nezavisle na ostatnich. Z toho vyplyva, ze pokud nekdo odhadne kus textu (osloveni, podpis), ziska dokaze pravdepodobne vylustit zbytek sifry.
Nemusi se ani odhadnout primo text, ale staci vzit nejake hodne pouzivane delsi slovo (treba " people " - s mezerami to ma 8znaku) a zkouset ho posouvat a zkouset dolustit zbytek sifry. I tak by to jeste byla prace, ale je to IMHO vyrazna slabina.

2) sifra je odhadnutelna
Sice existuje velke mnozstvi partii, ale stejne je tam celkem velke mnozstvi omezeni - znama zahajeni, pravidla, vynucene tahy, konci se patem/matem. Pokud partii bude generovat pocitacovy program, je to odhadnutelne jeste mnohem vic, protoze sachove programy funguji podobne a je v nich jen male mnostvi nahodnosti. Pokud by se vkladala partie externe, tak se daji zase vyzkouset knihovny sachovych partii od znamych mistru.
Uz v roce 1997 dokazal Deep Blue pocitat 200milionu pozic za vterinu, dneska jsou pocitace 3x rychlejsi a kdyz jich propojime stovku dohromady, jsme schopni vyzkouset hodne moznosti za kratky cas. Sachy se snadno paralelizuji.

3) velka slabina - podobne partie vyhodi podobnou sifru!!!! To znamena, ze nepotrebujeme najit presne tu danou sifru, ale jen neco podobneho, muzeme postupne zpresnovat...

4) sachova partie neprobiha na vsech 64 polickach. Pesci na urcitych pozicich zustavaji casto nehybni, v krajnich sloupich se obvykle nic moc nepohybuje, takze pro nektera policka je vysoka pravdepodobnost, ze zustanou nezasifrovana...

5) s ASCII kodovanim to bude rozlustit snadno, protoze spoustu moznych znaku lze okamzite vyhodit (napr. vsechny s jednickou na prvni pozici)

Shrnuti:
Pokud to ma byt funkcni sifra, tak si musis nejdriv stanovit, co budes sifrovat - ciselne kody, text, nebo co? Jake to ma pravdepodobnostni rozlozeni? Jake sifry se na to bezne pouzivaji a jak jsou dobre?
A jake je pravdepodobnostni rozlozeni zasifrovaneho textu? Sifra by se mela snazit, aby to bylo nahodne a tahle to mit rozhodne nebude.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
nou



Založen: 28. 07. 2007
Příspěvky: 1047

PříspěvekZaslal: 29. prosinec 2007, 10:47:23    Předmět: Odpovědět s citátem

no idelana sifra spravi aj s miliona znakov A statisticky nahodnu zmet znakov bez opakujucich sa casti. tu to bohuzial nie je. v novsich sifrach je preto este medzikrok ktory sifruje data podla tych predchadzajucich. tu je slabina. lebo ak si clovek zasifruje nejaky exe subor tam niekedy byvaju dost prazdne miesta ktore obsahuju same rovnake cisla.
_________________
Najjednoduchšie chyby sa najtažšie hľadajú.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
sulthan



Založen: 24. 10. 2007
Příspěvky: 104

PříspěvekZaslal: 29. prosinec 2007, 11:30:26    Předmět: Odpovědět s citátem

tucna napsal:

algoritmus není navržen pro šifrování textu, nýbrž bytů.

ehm, ehm. To nic moc nerika. Dulezite je, co ty byty obsahuji. Nebude to treba casto text? Treba xml data? I binarni soubory maji znamy obsah (napr. hlavicky).

tucna napsal:

ad 1) viz. bod 2 (s doplněním - to že ti funguje partie na jednu "osmici" může být vodítkem, ovšem negarantuje objevení správné partie)


Kazde voditko je velmi podstatne a IMHO tohle je hodne hodne velka slabina

tucna napsal:

ad 2) uvedl bych jeden oficiální předpoklad - "odhaduje se, že v partii nad 40 tahů existuje více kombinací než je atomů v celém vesmíru". Navíc - nikde netvrdím, že je nutné (program to samozřejmě nekontroluje) dodržovat pravidla šachu (počet kombinací tedy ještě vzrůstá), že je nutné aby byla partie dokončená apod. Tvé vyjádření ohledně šachových programů nechám bez povšimnutí a tvé tvrzení o tom že jsou dneska počítače 3x rychlejší než Deep Blue, taky (představuješ si to ohromně růžově)


Ano, opravnene namitky. V algoritmu to nebylo popsano... Chtel bych te ale upozornit na jeden chybny predpoklad... ohromne mnozstvi sachovych partii neznamena ohromne mnozstvi poctu sifer - nezapomen ze celou sachovou partii redukujes jen na serii zmen bitu matice 64x64, pro hodne partii ziskas tu samou sifru (pohyb tam a zpet bez vyhozeni vynuluje oba tahy).
Bezne PC skutecne jsou zhruba 3x rychlejsi, taktez mame mnohem rychlejsi internet, takze neni problem spojit hodne pocitacu dohromady a extremne paralelizovat.

tucna napsal:

ad 3) byla by, kdyby útočník věděl na kolik tahů je šachovnice šifrovaná. Tady viz. dodatek k bodu 1.


Prirozene, to je nejvetsi problem. Ale neni neresitelny.

tucna napsal:

Shrnutí:
Bereš to příliš konkrétně, zamysli se spíše nad principy.

A jen takovou hlavní výtku - nevím o způsobu který ubrání algoritmus před úspěšnou kryptoanalýzou "brute-force" (vyjma Dana Browna - Digitální pevnost Wink) což je princip všech tvých návrhů.


Analyza brute-force je podstatou vetsiny kryptoanalyz. Ostatni jsou pouze metody jak orezat nepravdepodobne vetve, nebo heuristiky, jak se dostat rychle k tomu spravnemu reseni - ale je to porad hrubou silou.
Jakakoliv slabina pomuze orezat velkou cast moznosti a zrovna tahle sifra ma tech slabin hodne.
Podivej se treba na princip Vigenerovy sifry - pokud je sifrovaci klic stejne dlouhy jako sifra, tak je nerozlustitelna. Ale pokud sifra neni naprosto dokonale nahodna, tak se rozlustit da na zaklade pravdepodobnostnich heuristik.
Tvoje sifra je o o dost slabsi nez Vigenerova.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
sulthan



Založen: 24. 10. 2007
Příspěvky: 104

PříspěvekZaslal: 29. prosinec 2007, 14:23:44    Předmět: Odpovědět s citátem

tucna napsal:
Ten tah který by v prní osmici nemusel být důležitý (např 0 XOR 0) ale ve druhé osmici může mít vliv (např 1 XOR 0).


Sorry, spatne jsem si precetl popis... Nemam ted moc casu, jinak bych se to pokusil prolomit, tohle byly jen prvni napady.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
Crusty



Založen: 28. 08. 2007
Příspěvky: 120
Bydliště: Praha

PříspěvekZaslal: 30. prosinec 2007, 17:55:53    Předmět: Odpovědět s citátem

sulthan napsal:
...pokud je sifrovaci klic stejne dlouhy jako sifra, tak je nerozlustitelna...


coz je i One-time pad, ze?
_________________
http://www.2ox.cz
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Crusty



Založen: 28. 08. 2007
Příspěvky: 120
Bydliště: Praha

PříspěvekZaslal: 31. prosinec 2007, 18:06:51    Předmět: Odpovědět s citátem

to tucna : no sak rikam, ne? Smile
_________________
http://www.2ox.cz
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Zobrazit příspěvky z předchozích:   
odeslat nové téma   Odpovědět na téma    Obsah fóra České-Hry.cz -> Popelnice Časy uváděny v GMT + 1 hodina
Jdi na stránku 1, 2  Další
Strana 1 z 2

 
Přejdi na:  
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra
Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete hlasovat v tomto fóru


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group


Vzhled udelal powermac
Styl "vykraden" z phpBB stylu MonkiDream - upraveno by rezna