Zobrazit předchozí téma :: Zobrazit následující téma |
Autor |
Zpráva |
ICB
Založen: 14. 09. 2009 Příspěvky: 8
|
Zaslal: 19. únor 2011, 16:07:58 Předmět: |
|
|
Mem napsal: |
Ladis: A u otočení RGB displeje to nekončí, viz dále. Každopádně aspoň u ClearType to myslím řeší systém sám spolu s informací o rotaci displeje (když mám jeden monitor otočený a druhý normálně, tak písmo je vyhlazené na obou)
ICB: Subpixel nemusí být část informace jen o jednom pixelu. Existují totiž ještě displeje, které nemají mřížku identických bodů jako RGB, ale používají jiná uspořádání/vzory. Příkladem budiž AMOLED displeje a uspořádání pentile. Tam má jeden "pixel" jen dva subpixely, a to buď zelený a červený, nebo zelený a modrý. Navíc ty subpixely jsou různě veliké V důsledku tak obraz tvoří kombinace více subpixelů aniž by se dalo říct, že něco konkrétního je pixel odpovídající zdrojovému obrazu Zobrazit na takovém displeji standardní pravidelný 2D obraz je potom podstatně náročnější, a samozřejmě to zahazuje grafické optimalizace zaměřené na subpixely RGB.
 |
Ok, díky za pro mě nové informace. |
|
Návrat nahoru |
|
 |
Marek

Založen: 28. 07. 2007 Příspěvky: 1782 Bydliště: Velká Morava
|
Zaslal: 19. únor 2011, 16:51:32 Předmět: |
|
|
Mem napsal: |
Ladis: A u otočení RGB displeje to nekončí, viz dále. Každopádně aspoň u ClearType to myslím řeší systém sám spolu s informací o rotaci displeje (když mám jeden monitor otočený a druhý normálně, tak písmo je vyhlazené na obou) |
Zkoušels, jestli rotaci vůbec řeší WoW? Ten kreslí fonty v subpixelech přes FreeType, tzn. nezávisí na systému.
Mem napsal: |
ICB: Subpixel nemusí být část informace jen o jednom pixelu. Existují totiž ještě displeje, které nemají mřížku identických bodů jako RGB, ale používají jiná uspořádání/vzory. Příkladem budiž AMOLED displeje a uspořádání pentile. Tam má jeden "pixel" jen dva subpixely, a to buď zelený a červený, nebo zelený a modrý. Navíc ty subpixely jsou různě veliké V důsledku tak obraz tvoří kombinace více subpixelů aniž by se dalo říct, že něco konkrétního je pixel odpovídající zdrojovému obrazu Zobrazit na takovém displeji standardní pravidelný 2D obraz je potom podstatně náročnější, a samozřejmě to zahazuje grafické optimalizace zaměřené na subpixely RGB. |
To by mě fakt zajímalo, co vedlo návrháře takovýho displaye udělat tak debilní rozložení subpixelů, resp. co tím zamýšleli. _________________ AMD Open Source Graphics Driver Developer |
|
Návrat nahoru |
|
 |
Mem

Založen: 28. 07. 2007 Příspěvky: 1959 Bydliště: Olomouc
|
Zaslal: 19. únor 2011, 20:28:29 Předmět: |
|
|
Eosie napsal: |
Zkoušels, jestli rotaci vůbec řeší WoW? Ten kreslí fonty v subpixelech přes FreeType, tzn. nezávisí na systému. |
Ještě nezkoušel (primární monitor mám samozřejmě "normální"), ale zkusím co nejdřív s makro předsádkou (Tak jsem si taky kdysi ověřoval ten vertikální a horizontální ClearType)
Mem napsal: |
To by mě fakt zajímalo, co vedlo návrháře takovýho displaye udělat tak debilní rozložení subpixelů, resp. co tím zamýšleli. |
- Jelikož je to OLED, tak nejspíš stále řeší problém s životností barevných složek a možná taky náročností výroby. Když se udělají ty subpixely větší, asi pak víc vydrží. Navíc když už ten ovladač displeje stejně musí složitě počítat, jak to zobrazit, mohl by teoreticky počítat i s útlumem těch barevných složek a podle stáří displeje jim přidávat (nebo to umožnit uživatelsky nastavit). Ale to už je jen hypotéza, nikde jsem to neviděl
- Klasická RGB matice má problémy ostře zobrazit jiné než ortogonální čáry, resp. za jistých okolností (nízké DPI, kontrastní barvy) to může být i s aplikací AA patrné. Podobně u fotografiky může být patrný rastr (viditelné hrany míst mezi pixely). U pentile je to pomíchaný guláš od začátku, zobrazení fotek je prý přirozenější |
|
Návrat nahoru |
|
 |
Mem

Založen: 28. 07. 2007 Příspěvky: 1959 Bydliště: Olomouc
|
Zaslal: 20. únor 2011, 14:07:02 Předmět: |
|
|
Levý monitor na výšku, pravý standardně na šířku
ClearType, ačkoliv je písmo černé a pozadí bílé a antialiasing by měl pracovat jen se stupni šedi, je zřejmé, že některé pixely mají jiné barvy (využívají se jejich subpixely pro vyhlazení hran)
bitmapová grafika
vektorový(?) font ve hře WoW
Na rozdíl od ClearType je tady vidět pro každý pixel stejné hodnoty všech barevných složek (tedy každý pixel jsou skutečně jen stupně šedi, a nemá tedy ani vliv otočení monitoru nebo jiné uspořádání)
|
|
Návrat nahoru |
|
 |
Marek

Založen: 28. 07. 2007 Příspěvky: 1782 Bydliště: Velká Morava
|
Zaslal: 20. únor 2011, 14:14:26 Předmět: |
|
|
Aha, takže jsem se mýlil, WoW nepoužívá subpixely. FreeType mě obelstil.  _________________ AMD Open Source Graphics Driver Developer |
|
Návrat nahoru |
|
 |
|