Zobrazit předchozí téma :: Zobrazit následující téma |
Autor |
Zpráva |
]semo[

Založen: 29. 07. 2007 Příspěvky: 1526 Bydliště: Telč
|
Zaslal: 23. leden 2017, 09:22:26 Předmět: Textury vegetace z fotek - návod |
|
|
Cítil jsem potřebu pubikovat nějaký článek na Českých Hrách...jako za starých časů! Žádejte u svých grafiků. :-)
Textury vegetace z fotek
Dnešní doba nabízí všelijaká hotová řešení. K dispozici je SpeedTree, různé asset story, mražená jídla a silikonová prsa. V práci mám na starost generování terénů pro letecký simulátor. K tomu patří i zalesnění stovek kilometrů čtverečních. Umělé textury stromů se mi nelíbí, mám raději ty klasické z fotek. Se všemi nedokonalostmi. Domnívám se, že ručně připravované textury vegetace patří i do efektů generované trávy a křoví. Možná někdo následující návod shledá užitečným. Popisovat budu kroky v Adobe Photoshopu jehož základní znalost v návodu předpokládám. Podobné operace jistě zvládne i jiný program.
Základem všeho je dobrá fotka.
- musí mít slušné rozlišení
- musí být ostrá
- měla by být vyfocena při dostatečném, přitom nepřímém osvětlení, tedy např. v poledne, ale pod lehkým mrakem
- fotit proti jednolitému pozadí (šedá obloha, zeď, plachta)
...tolik teorie. V praxi to vypadá tak, že nahodíme hledání obrázků na googlu a stáhneme:
- fotku, která má rozlišení na hranici použitelnosti
- fotku, která je neostrá
- osvětlení je silné, okraje listů jsou prosvícené, modré a splývají s oblohou
- spodní část koruny je focena proti zemi
Takže máme třeba toto:
Operace s obrázkem bych zhruba rozdělil na tři části. První je tvorba alfa kanálu, druhá je odstranění vadných pixelů, třetí je dodání chybějících pixelů.
Tvorba alfakanálu
Je potřeba vymaskovat fotku tak, abychom získali siluetu stromu. Trik je v tom, že barva je nyní nepodstatná! Pro alfu jde opravdu jen o tvar. Tedy přesvícené modré pixely na okraji listí a větviček ponechme.
Krok 1, vymaskování:
Lze provést více způsoby, spíše však jejich kombinací. Například:
A) Výběr -> Rozash barev
Kapátkem postpuně nabrat ty barvy, které mají zmizet (nebe). Vypatí se použít nižší neurčitost a vybrat přes shift barev více. Obloha mívá určitý barevný gradient, země pod stromem má zase uplně jiné barvy, atd. Nepodaří se proto v tomto kroku vymaskovat uplně všechno. To nevadí.
B) Roužijeme jeden z kanálů.
Typicky se hodí modrý. Zkopírujeme ho do rychlé masky a přes úrovně (Levels: Ctrl + L) nastavíme takový kontrast, který strom vymaskuje. Opět nevadí, když se nepodaří vybrat vše správně.
C) Použijeme nějaký cool nástroj. Třeba kouzelnou hůlku, nástroj pro rychlý výběr a podobně.
Krok 2, úprava výběru:
Přepneme se do rychlé masky a zkontrolujeme, zda není vybrán i kmen stromu, tlusté větve, a spol. V těchto místech masku případně zrušíme (nástroj guma, štětec, výběr lasem a delete, ...).
Krok 3, odstranění pixelů:
Přepnem se zpátky z rychlé masky. Pozadí převedeme na vrstvu (pokud ještě není) a zmáčknem delete.
Postupným opakováním 1 2 a 3 získáme vrstvu, kde je pouze rostlina. Okolo kmene a u země je potřeba trochu trpělivosti, často je potřba ořezat nějakou část ručně (pomocí cesty perem, lasem, štětcem a maskou). Případně na přesné ořezání rezignovat a získat pouze něco, co tvarem připomíná listí a větve. K tomu se hodí kouzelná hůlka a výběr několika sousedních pixelů a delete (hodněkrát za sebou).
Výsledek by mohl vypadat takto:
Nyní již můžeme vytvořit alfa kanál. Přes Ctrl kliknout na vrstvu - průhlednost se převede na výběr. Pak přidat v záložce Kanály nový kanál a vyplnit výběr bílou. Následně zrušit výběr a pomocí kouzelné hůlky s nulovou tolerancí zkontrolovat, zda máme černou všude tam, kde ji chceme mít. Pokud ne, stačí třeba rozšířit výběr lasem a vyplnnit černou. Nebo jednoduše použít gumu. V alfa kanálu je vidět, co se nepovedlo. Zapomenuté díry ve větvích, šum, špatné hrany, atd.
- Hodně viditelné chyby stačí opravit štětcem a gumou.
- Šum v ploše lze odstranit mediánovým filtrem ve vhodném výběru. Výběr plochy můžeme provést lasem, nebo třeba kouzelnou hůlkou a rozšířením o 2-3 px s opětovným zůžením (tím odfiltrujeme z výběru tenké větvičky, které by medián zmařil).
- Ostrost hran můžeme vylepšit pomocí úrovní (Ctrl+L).
- Neni na škodu chybějící části větviček dokreslit ručně, nebo zkopírovat ze zdravějších částí.
Výsledná silueta by měla být co možná nejdokonalejší (v tomto příkladu dokonalá sice není, ale strom je určen pro pohled z velké dálky).
Odstranění vadných pixelů
Nyní je potřeba vytvořit kvalitní RGB, bez namodralých pixelů okolo listů. Abychom vadné pixely viděli, přidáme podkladovou vrstvu s jednolitou barvou odpovídající barvě listí. Uvidíme ošklivné okraje, kterých se musíme zbavit:
Přes Ctrl klikneme na Alfakanál a převedeme ho tímto na výběr.
Výběr zúžíme o 1 px (Menu Výběr->změnit....) a následně ještě jeden pixel prolnutí. Výběr invertujeme a deletem odstraníme vadné pixely (delete klidně zmáčknout vícekrát, odstraní se toho více). V tomto kroku lze také použít křivky (vybrat pouze hrany a stáhnout trochu modrý kanál).
Nahrazení vadných pixelů
Vadné pixely jsou pryč, ale potřebujeme je nahradit. To lze několika způsoby:
a) ponechat podkladovou jednolitou barvu (někdy stačí)
b) několikrát zduplikovat vrstvu se stromem (původní nechat nahoře) a posunout duplikáty o pár pixelů na různé strany
c) několikrát zduplikovat vrstvu se stromem (původní nechat nahoře) a použít různé rozmázání (např. rozostření podle tvaru, nebo box blur)
d) zduplikovat vrstvu se stromem a použít na ni filter Solidify, který je zadarmo ke ztažení z balíku Freebies z webu http://www.flamingpear.com/freebies.html
...a přidat trochu šumu.
Výsledek (d) vypadá takhle:
Dobrých výsledků dosáhneme ale i pomocí b a c.
Finální úprava
Odstraněním vadných pixelů se většinou z RGB ztratí množství malých větviček, které ale v Alfakanálu máme. Stačí přes Ctrl převést alfu na výběr a pomocí nástroje ztmavení, štětce, nebo čehokoliv... větvičky do RGB dokreslit (do podkladové vrstvy).
Závěrem
Obrázek z tohoto návodu byl určen pro pohled z letadla - z blízka není až tak hezký. Nicméně principy vymaskování, vytvoření siluety (alfy) a teprve poté úprava RGB jsou funkční. Pro pohledy z blízka bych volil kvalitnější fotky (případně si je sám nafotil). Zde je výsledná dds textura zobrazená v prohlížeči obrázků:
 _________________ Kdo jede na tygru, nesmí sesednout.
---
http://www.inventurakrajiny.cz/sipka/
Aquadelic GT, Mafia II, simulátory |
|
Návrat nahoru |
|
 |
VODA

Založen: 29. 07. 2007 Příspěvky: 1721 Bydliště: Plzeň
|
Zaslal: 24. leden 2017, 20:44:45 Předmět: |
|
|
Jsem rád, že tu zas vznikl nějaký návod. Pěkné.
Škoda, že jsi neukázal nějaký "výsledný" screenshot, jak potom taková textura vypadá v reálu (ve větším množství) na terénu.
Snad bude tento článek jakýmsi spouštěčem laviny dalších užitečných návodů... Asi o nějakém začnu přemýšlet.  _________________ Opravdovost se pojí s trýzní... |
|
Návrat nahoru |
|
 |
]semo[

Založen: 29. 07. 2007 Příspěvky: 1526 Bydliště: Telč
|
Zaslal: 25. leden 2017, 08:31:16 Předmět: |
|
|
Výsledný screenshot...nevím, jestli nejsou tajný ;-). Ale nějaký lesy jsou vidět z dálky na fotkách na firemním webu.
V tom návodu toho chybí víc. Ale vzhledem k tomu, že na C-H moc lidí nechodí, tak to zatim nechám. Jinak bych měl ještě pár dalších nápadů na tutoriály. _________________ Kdo jede na tygru, nesmí sesednout.
---
http://www.inventurakrajiny.cz/sipka/
Aquadelic GT, Mafia II, simulátory |
|
Návrat nahoru |
|
 |
Spytihněv

Založen: 05. 04. 2011 Příspěvky: 547 Bydliště: Praha
|
Zaslal: 25. leden 2017, 13:46:04 Předmět: |
|
|
To je nezničitelné nadšení napsat návod i potom, co tvé minulé návody byly smazány (nejlepší byl o kolizích lodí a mostů v Řecku, to jsem čítával celá léta dokola)
Obrázky na firemním webu vypadají spíše jako fotomapy (žádné mango nevidím). Mimochodem to děláš jako outsource nebo jak to stíháš až z Telče?
A použití Google obrázků je běžná praxe? Já se vždy obával, že někdo pozná výřez ze své fotky a přivolá příslušníky. |
|
Návrat nahoru |
|
 |
]semo[

Založen: 29. 07. 2007 Příspěvky: 1526 Bydliště: Telč
|
Zaslal: 25. leden 2017, 14:08:37 Předmět: |
|
|
Jsou to fotomapy, ale porostlý stromama. Stromy jsou obarvený podkladem, takže nebijou tolik do očí. Jo a neni to mango, ale mangro...jakožto mangrovník. Teda jestli to je mangrovník. Připadal mi tak.. :-). Ten do českého terénu nepatří.
U firmy jsem fulltime.
Ad obrázky z google: google je jen vyhledávač, licence je přece různá :-). Ale tak dejeme tomu Flickr, tam si můžeš i přímo zvolit licenci při vyhledávání. _________________ Kdo jede na tygru, nesmí sesednout.
---
http://www.inventurakrajiny.cz/sipka/
Aquadelic GT, Mafia II, simulátory |
|
Návrat nahoru |
|
 |
Slappy

Založen: 31. 07. 2009 Příspěvky: 169 Bydliště: Zilina
|
Zaslal: 2. únor 2017, 06:56:56 Předmět: |
|
|
]semo[ napsal: |
Výsledný screenshot...nevím, jestli nejsou tajný . Ale nějaký lesy jsou vidět z dálky na fotkách na firemním webu.
V tom návodu toho chybí víc. Ale vzhledem k tomu, že na C-H moc lidí nechodí, tak to zatim nechám. Jinak bych měl ještě pár dalších nápadů na tutoriály. |
OT: Akoze moc lidi nechodi? Ved prave toto je forum pre game developerov. Je este nejake lepsie v ramci SR a CR? _________________ Skinovane instalatory pre NSIS a Inno Setup, zdarma pre SK/CZ projekty: www.graphical-installer.com |
|
Návrat nahoru |
|
 |
]semo[

Založen: 29. 07. 2007 Příspěvky: 1526 Bydliště: Telč
|
Zaslal: 2. únor 2017, 09:02:15 Předmět: |
|
|
Slappy: To jsou dobré otázky. Taky si s tim lámu hlavu. Bude to znít nostalgicky, ale objektivně vzato, před pár lety to tu prostě žilo. Dneska je v ČR/SK mnohem více herních vývojářů a vzniká mnohem více her, ale nikdo o tom nemluví :-). Koukni na počty nových příspěvků za den. Často to bývá 0 (ani ten Ladis už nepíše! ;-) ). Možná se debatuje někde jinde. Snad nějaký facebook skupiny? Unity fóra? Náznaky na twiteru? Nic z toho nepoužívám, takže nevím. Pravděpodobně je už k dispozici tolik materiálu ze zahraničí, že řešit něco tady nemá cenu. Škoda, bavilo mě to :-). _________________ Kdo jede na tygru, nesmí sesednout.
---
http://www.inventurakrajiny.cz/sipka/
Aquadelic GT, Mafia II, simulátory |
|
Návrat nahoru |
|
 |
VODA

Založen: 29. 07. 2007 Příspěvky: 1721 Bydliště: Plzeň
|
Zaslal: 2. únor 2017, 16:54:26 Předmět: |
|
|
No tak to tu musíme pořádně rozhýbat.  _________________ Opravdovost se pojí s trýzní... |
|
Návrat nahoru |
|
 |
mar
Založen: 16. 06. 2012 Příspěvky: 610
|
Zaslal: 3. únor 2017, 04:07:48 Předmět: |
|
|
]semo[ napsal: |
Koukni na počty nových příspěvků za den. Často to bývá 0 (ani ten Ladis už nepíše! ). Možná se debatuje někde jinde. |
Nevím, tohle fórum mi přijde po technické stránce úplně mrtvé. Prakticky nic zajimávého se tu neřeší,
kromě toho jak co (ne)udělat v Unity - to třeba mě vůbec nezajímá, tak proč sem chodit.
Jinak když už jsi trochu nakousnul výrobu grafiky, možná by se dalo přidat pár souvisejících témat (nevím, jak moc by to bylo důležité pro grafiky),
jako třeba co a k čemu je dobrá premultiplied alpha,
proč by měl každý vědět co je gamma korekce (s tím související sRGB) apod. |
|
Návrat nahoru |
|
 |
nou

Založen: 28. 07. 2007 Příspěvky: 1050
|
Zaslal: 5. únor 2017, 10:23:26 Předmět: |
|
|
Fora umieraju a nezalezi na aku oblast su zamerane. _________________ Najjednoduchšie chyby sa najtažšie hľadajú. |
|
Návrat nahoru |
|
 |
]semo[

Založen: 29. 07. 2007 Příspěvky: 1526 Bydliště: Telč
|
Zaslal: 6. únor 2017, 09:16:44 Předmět: |
|
|
nou: máš pro to tvrzení nějaký podklady? Třeba taková rc-mania.cz žije parádně. Je fakt, že věkový průměr je tam určitě vyšší, ale žije. A je to opravdu skvělý zdroj informací (pokud jde teda o rc letadla :) ). I v porovnání se zahraničím. Existuje něco, co by fóra nahrazovalo? _________________ Kdo jede na tygru, nesmí sesednout.
---
http://www.inventurakrajiny.cz/sipka/
Aquadelic GT, Mafia II, simulátory |
|
Návrat nahoru |
|
 |
Ladis

Založen: 18. 09. 2007 Příspěvky: 1537 Bydliště: u Prahy
|
Zaslal: 6. únor 2017, 17:10:03 Předmět: |
|
|
Koukám, že jsem tu některým scházel Tak rovnou k věci: Mladá generace je už dneska líná procházet milion (zastaralých) kategorií, a tam rozklikávat, co je nového. Chtěj jeden feed a aby se nějaká AI sama postarala o filtrování obsahu, co se jim může líbit (na základě předchozí aktivity). Proto je zcela přirozené, že se diskuze přesouvá na sociální sítě, např. na Facebook (sleduju jen skupinu "Games Development Community CZ/SK" - nevím, jestli jsou i další). Navíc si zkuste tohle fórum zobrazit na mobilu.
EDIT: To filtrování feedu je myšleno začlenění příspěvků z oblíbených skupin do hlavního feedu uživatele (takže ani nemusím cíleně otevírat stránku skupiny). Když otevřu přímo stránku skupiny, tak samozřejmě vidím všechny její posty (pro jistotu rekapitulace pro lidi, co nepoužívaj sociální sítě). Jinak podle mě rozumná aktivita je prostě podělit se s ostatními, na čem děláte či co souvisejícího s game dev vás zaujalo (doba např. překládání EN článků už je tak nějak pryč - za těch 15 let tohohle fóra se hodně zvedla úroveň angličtiny). A protože to nikoho nebaví psát na vícero míst najednou - zvlášť když to v případě tohohle fóra nejde zautomatizovat, jako např. tooly "publikuj na Fb a Twitteru" - tak očividně lidi upřednostnili Fb a spol. místo diskuzních fór. |
|
Návrat nahoru |
|
 |
JC
Založen: 06. 10. 2007 Příspěvky: 137
|
Zaslal: 7. únor 2017, 16:26:05 Předmět: |
|
|
Český modelářský a podobný fóra žijí díky tomu, že si lidé mohou navzájem pomluvit modely, techniky, fotky atd.  |
|
Návrat nahoru |
|
 |
nou

Založen: 28. 07. 2007 Příspěvky: 1050
|
Zaslal: 7. únor 2017, 22:45:12 Předmět: |
|
|
semo: osobna skusenost proste z for na ktore som chodil pred par rokmi je vacsina uz mrtva. samozrejme existuju aj dnes aktivne fora kde sa zachovala aktivna komunita ale urcite je dnes tych for menej ako byvalo. _________________ Najjednoduchšie chyby sa najtažšie hľadajú. |
|
Návrat nahoru |
|
 |
]semo[

Založen: 29. 07. 2007 Příspěvky: 1526 Bydliště: Telč
|
|
Návrat nahoru |
|
 |
|