Zobrazit předchozí téma :: Zobrazit následující téma |
Autor |
Zpráva |
mochr
Založen: 13. 07. 2017 Příspěvky: 11
|
Zaslal: 8. březen 2018, 06:40:56 Předmět: Licence GNU a využití |
|
|
Dobrý den,
zajímala by mě jedna věc. Základní námět je vytvoření MMO browser hry s využitím PHP a MySQL. Jsou dostupné zdrojové kódy (engine hry) pod licencí GNU GENERAL PUBLIC LICENSE Version 2. Pro své potřeby by se samozřejmě upravila a přidaly funkce, grafika, principy,.... Jádro by ovšem zůstalo. S nasazením hry na net souvisí leckdy nemalé náklady na provoz: hosting, server, doména,...
Otázkou tedy je, stručně řečeno, je legální provozovat hru pod licencí GNU GPLv2 na svém(pronajatém) serveru a "chtít" po uživatelích dobrovolný příspěvek na provoz? Další otázkou je dnes "populární" PayToWin cesta, prodávat prémiové předměty pro ulehčení hraní(s tímto nesouhlasím, pokud by byly tak formou změn designu, případně bonusové funkce pro zpříjemnění nikoliv ulehčení hry). Toto se řádí do stejné kategorie? nebo je v tom nějaký rozdíl?
Pokud se v tom někdo vyzná, budu rád za odpověď.
Děkuji |
|
Návrat nahoru |
|
|
Radis
Založen: 29. 03. 2014 Příspěvky: 235
|
Zaslal: 8. březen 2018, 09:07:40 Předmět: |
|
|
GPL komercni vyuziti nezakazuje, sam jsem na par komercnich GPL projektech delal. Musis davat pozor na dalsi veci - GPL je "viralni", takze staci abys pouzil treba jen par radku GPL kodu a automaticky musis cely projekt licencovat pod GPL. Takze musis zverejnit veskery kod celeho projektu - ne jen treba ten GPL engine a tvoje upravy, ale opravdu vsechno. Z toho taky vyplyva, ze muzes v projektu pouzivat jen vlastni kod + open-source kod kompatiblni s GPL. (Napr. Apache licence neni kompatibilni s GPLv2 atd.) |
|
Návrat nahoru |
|
|
OndraSej
Založen: 28. 07. 2007 Příspěvky: 767 Bydliště: Brandýs nad Labem
|
Zaslal: 8. březen 2018, 11:35:38 Předmět: |
|
|
GPL neresi komerci, ale svobodu uzivatele, tj. jde o svobodu uzivatele nakladat s programem, ktery pod GPL ziskal. V praxi to (zjednodusene) znamena, ze s binarkou programu musis distribuovat i jeho zdrojaky, aby si je uzivatele mohli upravovat a vylepsovat a pod stejnou licenci sirit dal. Jestli to sireni je zdarma nebo za uplatu uz GPL neresi.
V kontextu MMO: u serveroveho kodu GPL pravdepodobne neni problem, protoze binarky se typicky verejne nedistribuuji a neni tedy potreba distribuovat ani zdrojaky.
Na klientovi to znamena, ze musis s projektem dat uzivateli i jeho zdrojaky a uzivatele je muzou dal distribuovat pod GPL. Z komercniho hlediska to neni az takovy problem, protoze uzivatele muzou platit mesicni poplatky za provoz serveru (zcela v souladu s GPL a nezavisle na "volne sirenem" klientovi). Muze to ale byt problem v tom smyslu, ze otevrene zdrojaky dost usnadni vyvoj cheateru a botu.
Dalsi zajimava (a pro tebe asi dulezita) otazka je, co znamena pouziti javascriptovych knihoven pod GPL, protoze tam dochazi ke stazeni kodu k uzivateli, coz se da povazovat za distribuci. _________________ http://trionteam.net |
|
Návrat nahoru |
|
|
mochr
Založen: 13. 07. 2017 Příspěvky: 11
|
Zaslal: 8. březen 2018, 12:42:34 Předmět: |
|
|
jednalo by se o hru ve stylu travianu, ogame, bitefight. vsechno by probihalo na serveru v podstate. javasciptymyslim treba prihlasovani.
Pokud to chapu spravne, tak kdyz uz pouzijo neco z teto licence GPL, musim uz zverejnit komplet kod hry a dalsi soucasti kodu byt napsane take pod touto licenci. pr. databaze innodb nebo MariaDB by mely byt take pod touto licenci.
jakou formou zverejnit kod ve hre? staci odkaz treba na github? |
|
Návrat nahoru |
|
|
pcmaster
Založen: 28. 07. 2007 Příspěvky: 1824
|
Zaslal: 8. březen 2018, 13:05:16 Předmět: |
|
|
Zverejnit kod na githube staci.
Nemyslim si vsak, ze by fakt, ze pouzijes nejake kniznice licencovane pod GPL, zakladal nejaky predpoklad konkretnej licencie u ostatnych 3rd party kniznic/sw.
Ako napisal OndraSej, server moze pouzivat akykolvek sw pod lubovolnymi licenciami (i GPL), ty vsak kod serveru nikam nedistribuujes nemusis nikomu ukazovat zdrojaky. Hotovo
V pripade, ze JS client kod bude obsahovat GPL sucasti, tak zverejnis zdrojaky JS clienta a je to. U klienta dochadza totiz k distribucii. _________________ Off-topic flame-war addict since the very beginning. Registered since Oct. 2003!
Interproductum fimi omne est. |
|
Návrat nahoru |
|
|
Radis
Založen: 29. 03. 2014 Příspěvky: 235
|
Zaslal: 8. březen 2018, 13:39:55 Předmět: |
|
|
pcmaster napsal: |
Nemyslim si vsak, ze by fakt, ze pouzijes nejake kniznice licencovane pod GPL, zakladal nejaky predpoklad konkretnej licencie u ostatnych 3rd party kniznic/sw. |
Tak to si myslis spatne. GPL vyzaduje, ze cely projekt musi byt pod GPL, takze tim padem odpadaji veskere proprietary knihovny bez zdrojaku a vsechny knihovny, ktere nemaji kompatibilni licenci (napr. maji nejakou klauzuli omezujici pouziti, treba zakaz komercniho vyuziti nebo cokoliv jineho, co je v rozporu s GPL)
OndraSej napsal: |
V kontextu MMO: u serveroveho kodu GPL pravdepodobne neni problem, protoze binarky se typicky verejne nedistribuuji a neni tedy potreba distribuovat ani zdrojaky. |
To mas pravdu. Ja jsem to pochopil tak, ze mochr to bude mit open source a pak je potreba na to licencovani davat pozor (napr. nemuze to upravit a vydat cele pod MIT nebo BSD a taky plati ty dalsi veci co jsem psal pred tim). Ale je fakt, ze server side resit nemusi, kdyz nebude chtit. |
|
Návrat nahoru |
|
|
OndraSej
Založen: 28. 07. 2007 Příspěvky: 767 Bydliště: Brandýs nad Labem
|
Zaslal: 8. březen 2018, 14:38:24 Předmět: |
|
|
mochr napsal: |
Pokud to chapu spravne, tak kdyz uz pouzijo neco z teto licence GPL, musim uz zverejnit komplet kod hry a dalsi soucasti kodu byt napsane take pod touto licenci. pr. databaze innodb nebo MariaDB by mely byt take pod touto licenci. |
Ta hranice vede priblizne tam, kde se linkuji knihovny do stejne binarky (FSF to ma vysvetlene celkem podrobne). Ruzne servery (database, cache, ...) ke kterym se pripojujes pres sit a ktere provozujes bez zmen nemaji na licenci tveho projektu vliv (vliv ma maximalne klientska knihovna pro pripojeni k serveru, ale ty obvykle maji volnejsi licenci, napr. LGPL). Takze komercni projekty muzou vyuzivat GPL databazove servery bez omezeni a jedine, co museji pripadne publikovat, jsou zmeny toho DB serveru. _________________ http://trionteam.net |
|
Návrat nahoru |
|
|
nou
Založen: 28. 07. 2007 Příspěvky: 1047
|
Zaslal: 8. březen 2018, 19:25:11 Předmět: |
|
|
GPL nepozaduje automaticke zverejnenie. Nutne je iba pouzivatela informovat ze program je pod GPL a teda poskytnut kod na vyziadanie.
Ako bolo povedane GPL neriesi serverovu cast a teda netreba zverejnovat. Toto riesi AGPL ktora pozaduje aby bol zverejneni aj kod ktory bezi na serveri. _________________ Najjednoduchšie chyby sa najtažšie hľadajú. |
|
Návrat nahoru |
|
|
pcmaster
Založen: 28. 07. 2007 Příspěvky: 1824
|
Zaslal: 8. březen 2018, 21:25:47 Předmět: |
|
|
Radis ma pravdu, mylil som sa.
Bude to sposobene aj tym, ze sa pohybujem v komercnej sfere a GPL je fakt velke "no-no", takze ked u nas niekto vidi kod licencovany konkretne pod GPL, tak si len povzdychne a pokracuje dalej. _________________ Off-topic flame-war addict since the very beginning. Registered since Oct. 2003!
Interproductum fimi omne est. |
|
Návrat nahoru |
|
|
mochr
Založen: 13. 07. 2017 Příspěvky: 11
|
Zaslal: 9. březen 2018, 09:22:34 Předmět: |
|
|
dekuji za vysvetleni panove |
|
Návrat nahoru |
|
|
|